top of page

FRÅGOR & SVAR

Ekfalk Animal Center Logo

VANLIGA FRÅGOR.

Nedan hittar ni svar på några av de vanligaste frågorna.  

  • Vad händer om min hund blir sjuk hos er?
    Vid ett akut läge åker vi direkt till veterinären och kontatkar er så fort vi kan. Är läget mer stabilt kontaktar vi alltid er först och rådgör med er hur ni vill gå vidare. Skulle vi inte få tag i er som ägare kontaktar vi er kontaktperson som är beslutsfattare och skulle vi inte få tag i er kontaktperson heller gör vi en egen bedömning tillsamans med veterinär och ser till att hunden får vård. Om möjligt direktreglerar vi kostnaden eller debiterar ägaren i efterhand, detsamma gäller för mediciner.
  • Kan jag vaccinera min hund med DHPPI hos er?
    Ja det kan du göra! Tänk på att det tar ca 2 veckor för vaccinet att uppnå "fullt skydd" så titta gärna igenom din hunds papper i god tid innan vistelsen så allt är i sin ordning.
  • Hur bor min hund hos er?
    Vår anläggning erbjuder flera boende alternativ för våra gäster. Majoriteten av våra gäster bor i hundhotellet där alla rum är uppbyggda med att de bakre väggarna är heltäckande och de främre väggarna är byggda av galler så alla hundar kan se sina grannar och all personal. Att den bakre delen är heltäckande har syftet att alla hundar ska ha möjligheten att gå undan och lägga sig i sin bädd. Alla rum i hotellet går även att modifiera så de främre väggarna med galler går att skärma av när en gäst önskar det. I varje rum finns också en hundlucka som leder till en egen uteplats där hunden själv kan välja om den vill vara inne eller ute mellan promenader och andra aktiviteter under dagen. Alla rum i hundhotellet har självreglerande golvvärme med 22°. Mot extra kostnad erbjuder andra boenden i form av rum med hundlucka till utehage av gräs, stora sviter med hundlucka till större utehage av gräs, båda tidigare nämnda boenden har egna luftvärmepumpar (värme & kyla) för varje rum som justeras efter årstid och temperatur. Anläggningen har flera rum som är lite mer avskilda från övriga rum för de gäster som kräver lite extra lugn och ro. Ni finner bilder på de olika rummen under fliken Hundhotell i huvudmenyn.
  • Hur fungerar ett besök hos er?
    Alla besök behöver förbokas och bekräftas via mail eller telefon, detta för att vi ska kunna avsätta tid för er och er hund. Under besöket ska ni få information, se verksamheten samt träffa personalen som kommer ha hand om er hund. Vi vill också träffa er och er hund, få information så vi kan plannera er vistelse så bra som möjligt. Alla besök startar i receptionen där vi går igenom upplägget, tittar på vaccinationer och ger er information om vårt inackorderingsavtal samt andra viktiga uppgifter som behövs för att checka in sin hund. Tillsammans går vi sedan runt och tittar på anläggningen, svarar på era frågor och funderingar samt ger er hund möjligheten att nosa in anläggningen för första gången. Vi går runt inne på hotellområdet där ni får titta in i hotellet, ni får dock inte gå in i hotellet av flera anledningar. I hotellet bor majoriteten av våra gäster och har sin "fri zon" där de alltid ska känna sig trygga och kunna vila. Då vi har flera besök dagligen skulle hundarna bli väldigt störda om alla skulle gå in och titta. Om hundarna vill så kommer de själva ut på sina uteplatser och hälsar på er när vi går runt. Ni finner bilder på de olika rummen under fliken Hundhotell i huvudmenyn. Vid rundgång på hotellområdet får er hund ej följa med.
  • Varför måste jag ha en kontaktperson?
    Många av våra gästers ägare reser utomlands när de checkat in sin hund hos oss, vilket kan göra att det ibland är svårt att få tag i ägarna vid behov. Det behöver finnas en kontaktperson som befinner sig i Sverige tillgänglig ifall något skulle ske eller om vi behöver komma i kontakt med er för en annan anledning. Kontaktpersonen är beslutsfattare åt er som ägaren om ni ej är kontaktbara. Kontaktpersonen ska kunna hämta er hund ifall hunden av någon anledning ej kan fortsätta sin inackordering.
  • Min hund är skotträtt, smäller det hos er på nyår?"
    Det finns många hundar som inte tycker om ljudet av raketer och smällarna under nyårsnatten och då är det helt perfekt att komma och bo hos oss. Vår anläggning ligger under Arlandas bullerskydd vilket innebär att man inte får skjuta raketer inom en viss radie ifrån flygplatsen, detta gör att vi inte märker av tolvslaget på nyår och hundarna kan sova vidare i lugn och ro. Observera att denna högtid snabb bokas och att framförhållning krävs för att få plats. 31/12 & 1/1 har en annan dagskostnad en övriga datum. Se mer i våra villkor.
  • Varför kostar det 200 kr att checka in / ut hunden mellan 07-08, 11-13 & 17-21 (17-20)?
    Receptionens öppettider. Vardagar 08.00-11.00 & 13.00-17.00 Helgdagar 08.00-11.00 & 13.00-16.00 Vill man ändå checka in / ut sin hund utanför receptionens öppettider men inom anläggningens öppettider 07-21 (07-20) så tillkommer en extra kostnad om 200kr.
  • Min hund har speciella behov.
    Vissa hundar har speciella behov och vi hjälper gärna till med dessa. Vissa hundar behöver daglig borstning medans andra behöver åtgärder efter ett veterinärbesök. Alla behov utöver vanlig medicinering kostar 50:- / dag.
  • Kan ni hämta min hund på annan plats förutom Arlanda / Märsta?
    Ja det kan vi. Vardagar 07.30 - 11.00 & 13.00 - 17.00 | 320 kr / mil Helgdagar 08.00 - 11.00 & 13.00 - 16.30 | 440 kr / mil
  • Har ni mycket fästingar i området?
    Det är olika och varierar från år till år men fästingar har vi, fram för allt i skogen och på våra två aktivitets fält. Vi rekommenderar alltid att ni har någon typ av fästingsskydd när er hund besöker oss. Det går enkelt att köpa ett fästingshalsband på apoteket, observera att alla hundar inte tål halsband och kan istället behöva annan typ av fästningsmedel, exempelvis bravecto eller frontline.
  • Vad händer om min hund blir sjuk hos er?
    Vid ett akut läge åker vi direkt till veterinären och kontatkar er så fort vi kan. Är läget mer stabilt kontaktar vi alltid er först och rådgör med er hur ni vill gå vidare. Skulle vi inte få tag i er som ägare kontaktar vi er kontaktperson som är beslutsfattare och skulle vi inte få tag i er kontaktperson heller gör vi en egen bedömning tillsamans med veterinär och ser till att hunden får vård. Om möjligt direktreglerar vi kostnaden eller debiterar ägaren i efterhand, detsamma gäller för mediciner.
  • Kan jag vaccinera min hund med DHPPI hos er?
    Ja det kan du göra! Tänk på att det tar ca 2 veckor för vaccinet att uppnå "fullt skydd" så titta gärna igenom din hunds papper i god tid innan vistelsen så allt är i sin ordning.
  • Hur bor min hund hos er?
    Vår anläggning erbjuder flera boende alternativ för våra gäster. Majoriteten av våra gäster bor i hundhotellet där alla rum är uppbyggda med att de bakre väggarna är heltäckande och de främre väggarna är byggda av galler så alla hundar kan se sina grannar och all personal. Att den bakre delen är heltäckande har syftet att alla hundar ska ha möjligheten att gå undan och lägga sig i sin bädd. Alla rum i hotellet går även att modifiera så de främre väggarna med galler går att skärma av när en gäst önskar det. I varje rum finns också en hundlucka som leder till en egen uteplats där hunden själv kan välja om den vill vara inne eller ute mellan promenader och andra aktiviteter under dagen. Alla rum i hundhotellet har självreglerande golvvärme med 22°. Mot extra kostnad erbjuder andra boenden i form av rum med hundlucka till utehage av gräs, stora sviter med hundlucka till större utehage av gräs, båda tidigare nämnda boenden har egna luftvärmepumpar (värme & kyla) för varje rum som justeras efter årstid och temperatur. Anläggningen har flera rum som är lite mer avskilda från övriga rum för de gäster som kräver lite extra lugn och ro. Ni finner bilder på de olika rummen under fliken Hundhotell i huvudmenyn.
  • Hur fungerar ett besök hos er?
    Alla besök behöver förbokas och bekräftas via mail eller telefon, detta för att vi ska kunna avsätta tid för er och er hund. Under besöket ska ni få information, se verksamheten samt träffa personalen som kommer ha hand om er hund. Vi vill också träffa er och er hund, få information så vi kan plannera er vistelse så bra som möjligt. Alla besök startar i receptionen där vi går igenom upplägget, tittar på vaccinationer och ger er information om vårt inackorderingsavtal samt andra viktiga uppgifter som behövs för att checka in sin hund. Tillsammans går vi sedan runt och tittar på anläggningen, svarar på era frågor och funderingar samt ger er hund möjligheten att nosa in anläggningen för första gången. Vi går runt inne på hotellområdet där ni får titta in i hotellet, ni får dock inte gå in i hotellet av flera anledningar. I hotellet bor majoriteten av våra gäster och har sin "fri zon" där de alltid ska känna sig trygga och kunna vila. Då vi har flera besök dagligen skulle hundarna bli väldigt störda om alla skulle gå in och titta. Om hundarna vill så kommer de själva ut på sina uteplatser och hälsar på er när vi går runt. Ni finner bilder på de olika rummen under fliken Hundhotell i huvudmenyn. Vid rundgång på hotellområdet får er hund ej följa med.
  • Varför måste jag ha en kontaktperson?
    Många av våra gästers ägare reser utomlands när de checkat in sin hund hos oss, vilket kan göra att det ibland är svårt att få tag i ägarna vid behov. Det behöver finnas en kontaktperson som befinner sig i Sverige tillgänglig ifall något skulle ske eller om vi behöver komma i kontakt med er för en annan anledning. Kontaktpersonen är beslutsfattare åt er som ägaren om ni ej är kontaktbara. Kontaktpersonen ska kunna hämta er hund ifall hunden av någon anledning ej kan fortsätta sin inackordering.
  • Min hund är skotträtt, smäller det hos er på nyår?"
    Det finns många hundar som inte tycker om ljudet av raketer och smällarna under nyårsnatten och då är det helt perfekt att komma och bo hos oss. Vår anläggning ligger under Arlandas bullerskydd vilket innebär att man inte får skjuta raketer inom en viss radie ifrån flygplatsen, detta gör att vi inte märker av tolvslaget på nyår och hundarna kan sova vidare i lugn och ro. Observera att denna högtid snabb bokas och att framförhållning krävs för att få plats. 31/12 & 1/1 har en annan dagskostnad en övriga datum. Se mer i våra villkor.
  • Varför kostar det 200 kr att checka in / ut hunden mellan 07-08, 11-13 & 17-21 (17-20)?
    Receptionens öppettider. Vardagar 08.00-11.00 & 13.00-17.00 Helgdagar 08.00-11.00 & 13.00-16.00 Vill man ändå checka in / ut sin hund utanför receptionens öppettider men inom anläggningens öppettider 07-21 (07-20) så tillkommer en extra kostnad om 200kr.
  • Min hund har speciella behov.
    Vissa hundar har speciella behov och vi hjälper gärna till med dessa. Vissa hundar behöver daglig borstning medans andra behöver åtgärder efter ett veterinärbesök. Alla behov utöver vanlig medicinering kostar 50:- / dag.
  • Kan ni hämta min hund på annan plats förutom Arlanda / Märsta?
    Ja det kan vi. Vardagar 07.30 - 11.00 & 13.00 - 17.00 | 320 kr / mil Helgdagar 08.00 - 11.00 & 13.00 - 16.30 | 440 kr / mil
  • Har ni mycket fästingar i området?
    Det är olika och varierar från år till år men fästingar har vi, fram för allt i skogen och på våra två aktivitets fält. Vi rekommenderar alltid att ni har någon typ av fästingsskydd när er hund besöker oss. Det går enkelt att köpa ett fästingshalsband på apoteket, observera att alla hundar inte tål halsband och kan istället behöva annan typ av fästningsmedel, exempelvis bravecto eller frontline.
bottom of page